آثار فرهنگی و تاریخی زیبا و کم نظیر اصفهان در خطر ویرانی

بیش از دو دهه است که وضعیت ناهنجار زاینده رود،  و در پی آن فرونشست زمین،  وخطر ویرانی میراث فرهنگی و تاریخی کم نظیر اصفهان از سوی دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان محیط زیست مطرح بوده است.

هر یکی دو سال به مناسبتی سر و صدایی بلند می شود و درباره نتایج کم آبی زاینده رود و خطر فرونشست زمین و به دنبالش ویرانی  محوطه های تاریخی سخنرانی ها می شود و مسئولین هم گاهی وعده های می دهند  و کمتر از یک ماه همه صداها خاموش می شود و روز از نو و روزگار بد زاینده رود از نو

تا همین هفت هشت سال پیش هم شاهد اعتراضات بزرگی علیه این نوع ویرانگری ها بودیم،  اما اکنون دیگر حتی خبری از اعتراضات مردمی هم نیست. گویی مردم دیگر یا توان این نوع (1و2)اعتراضات را ندارند و یا متاسفانه فکر  می کنند این نوع اعتراضات نتیجه ای ندارد.

این روزها به مناسبت همزمانی با «روز جهانی میراث فرهنگی» در جلسه ای (با انگشت شمار شرکت کننده) باز مساله امکان ویرانی میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان، به دلیل کم آبی زاینده رود و فرونشست زمین مطرح شد،  و جالب این که خود کسانی که شرکای این ویرانی ها هستند، یعنی مسئولین حکومت اسلامی، یکی یکی و با حرارات زبان به اعتراض گشودند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در سخنرانی پرشور خود گفت: « مطمئن باشید فاجعه رخ خواهد داد و تعارفی هم نداریم و روزشمار تاریخی انجام دهیم تا زمانی که فاجعه اتفاق بیفتد. زاینده‌رود شریان حیاتی قلب ایران است، چه زمانی می‌خواهیم نسخه‌ای برای آن بپیچیم؟! نه اینکه آن را دو روز بازکنیم و ده  روز ببندیم! همین‌طور فقط بازکن و ببند! آخرش چی؟ آیا این اتفاق تلخ رخ نخواهد داد؟! طبیعت است و طبیعت زنده است و دقیقاً ارتباط آن با رفتار است و آن رفتاری که با طبیعت داریم روزی به ما یاد خواهد داد، زندگی همین است»(3)

روشن است که این جماعت دوباره از فردا هر کدام می روند و پشت میزهای ریاست خود می نشینند، بدون این که کاری به کار بستن آب به روی زاینده رود داشته باشند، و یا به فرو نشست زمین در اصفهان، تا زمانی دیگر که باز به مناسبتی دور هم جمع شوند و برای خودشان همین حرف ها را بزنند.  اگر غیر از این است چرا این جماعت که می دانند همه ی این بدبختی و مصیب های مربوط به میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی  بر سر سودجویی هایی ست که حکومت و  وابستگان دلال و تاجرش دارند یک جا و دسته جمعی به اعتراض استعفا نمی دهند؟

بیستم آوریل 2023

بنیاد میراث پاسارگاد


1&2

خطر به سه متری پل تاریخی 33 پل رسید (savepasargad.com)

اعتراض مردم اصفهان به وضعیت ناهنجار زاینده رود (savepasargad.com)

3بزرگ‌ترین ریسک فرونشست در شهر اصفهان است / ضرورت تدوین مقررات ملی فرونشست زمین – ایسنا (isna.ir)

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

بازتاب خبری سفر شاهزاده رضا پهلوی و همسرشان به اسراییل در خبرگزاری های مختلف

Read Next

سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی در دانشگاه حیفا