پل زیبای دوران ساسانی پس از 17 قرن قابل استفاده بودن، در حال ویرانی ست

پل قدیم دزفول ساخته شده در زمان شاپور اول ساسانی( 263 میلادی) که تا همین چند سال پیش سلامت و سرپا  و قابل استفاده بود. اکنون آسیب های جدی دیده و حکومتی که سالیانه میلیون ها برای ساختن مساجد و حسینه های بی مصرف و بی مشتری خرج می کند می گوید برای مرمت این پل بودجه ندارد

روح الله بهشتی فرد یکی از  دوستداران  میراث فرهنگی در همین ارتباط به خبرگزاری ایسنا گفته است که:« پل قدیم دزفول به قدری وضعیت نابسامانی دارد که هر لحظه بیم فروریختن قسمت‌هایی از آن وجود دارد.» او همچنین تاکید کرد که «این پل به مرمت فوری نیازمند است اما به علت نبود بودجه مرمتی این مرمت انجام نمی گیرد.

بهشتی فرد افزود «در گذشته نیز تخصیص اعتبار و مرمت این پل قطره‌چکانی بوده‌ است و این نبود مرمت اساسی عمر این پل را کوتاه و شاید فاجعه‌ای تاریخی را قریب‌الوقوع کند.

پل قدیم دزفول دارای ۱۴ دهانه است که آب رودخانه از بین آن‌ها عبور می‌کند. برای ساخت پل از سنگ ساروج و آهک استفاده شده‌ و قسمت‌های زیرین پل که در واقع پایه پل است از جنس سنگ است که این بخش به دوره ساسانیان تعلق دارد. اما بخش‌های فوقانی پل آجری‌ است که در سال‌های بعد به بنا اضافه شده است.

امکان تردد ماشین و دیگر وسایل نقلیه بر روی پل قدیم دزفول تا سال ۱۳۸۹ شمسی ممکن بود اما بعد از آن و به علت تخریب‌ها و آسیب‌های جدی که بر پل وارد می‌شد ورود هر نوع وسیله نقلیه بر روی پل ممنوع اعلام شد و از آن زمان تاکنون این پل فقط گذرگاهی برای عابران پیاده است و به حال خود رها شده است.

پل قدیم دزفول در سال 1310، در دوره رضاشاه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کنفرانس امنیتی مونیخ و تبعات آن بر جنبش زن. زندگی آزادی ـ دکتر نیره انصاری

Read Next

از گوگوش تا سروش ـ ابراهیم هرندی