آقایان! خلفایتان نتوانستند ما را عوض کنند؛ شما هم نخواهید توانست ـ شکوه میرزادگی

 

امسال نیز، با همه ی فقر و بیماری و مشکلاتی که حکومت اسلامی بوجود آورده؛ ایرانیان حتی بیشتر از سال های پیش به استقبال نوروز و سال نوی خودشان رفته اند، بیشتر از سال های پیش به دیدار اماکن تاریخی و فرهنگی رفته اند و بیش از سال های پیش در ایران و خارج ایران جشن های نوروزی را پاس داشته اند. حکومت اسلامی و مسئولین عبوس و همیشه ماتم زده اش هم؛ همچون 43 سال گذشته جز نوحه سرایی ها در «سال تحویل»، و ممنوعیت هایی که برای دیدار و تجمع در اماکن تاریخی و فرهنگی غیرمذهبی بوجود آورده اند، کار دیگری نداشته اند.

آن ها حتی اجازه انتشار عکس هایی را که از اماکن تاریخی و فرهنگی گرفته شده نداده اند. اما خبرهای غیر حکومتی و عکس هایی که تا این لحظه فقط از حافظیه منتشر شده نشان می دهد که بیشترین ایرانیانی که به سفرهای نوروزی رفته اند با این که محدودیت و گرانی رفتن به این اماکن بسیار بیشتر از رفتن به اماکن مذهبی بوده، ترجیح داده اند که نوروزشان را با شادمانی و در کنار یادگارهایی از نیاکان ایرانی شان آغاز کنند.

این حکومت و مسئولین واپسگرایش هنوز نفهمیده اند که ما «طوطیان شهد و شکر» را  حتی خلفای قرون وسطایی شان نتوانستند برای همیشه تبدیل به «مرغان مرگ اندیش» کنند؛ این ها که، عاجزان قرن بیست و یکم هستند، چه می توانند کرد؟

 

در پانوشت، یکی از متن هایی را  که رسانه های حکومت اسلامی امسال چون بخشنامه ای در مورد سال نو ی ایرانی منتشر کرده ملاحظه کنید و ببینید که این حکومت چگونه همچنان تلاش می کند، که اولا رشته ی محبت ایرانیان را با گذشته تاریخی و فرهنگی خودشان پاره کند؛ و از سویی دیگر با دروغ و تزویر زیباترین و مهم ترین جشن و عید ایرانیان را تبدیل به یکی از اعیاد اسلامی جلوه دهد*

شکوه میرزادگی

22 مارچ 2020 (دوم فروردین 1401)

*****

از نشریه حکومتی اقتصاد آینده:

*آیین تحویل سال نو در حرم شاهچراغ، حافظیه و تخت‌جمشید برگزار شد

این آیین ها پس از توقف دو ساله به خاطر شرایط شیوع کرونا در این اماکن. و همچنین دیگر بقاع متبرکه و اماکن گردشگری استان برگزار شد.

عشق و دلدادگی به اهل بیت علیهم السلام سبب شد به هنگام تحویل سال نو، زائران بسیاری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) حضور یابند و آغاز سال نو را در این بارگاه مقدس در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی گرامی دارند.

برنامه تحویل سال همچنین در آرامگاه حافظیه هم برگزار شد و در هر دو مکان حرم مطهر شاهچراغ (ع) و حافظیه، برنامه های حافظ خوانی، نوروز خوانی ، مناجات و تواشیح با حضور مهمانان نوروزی اجرا شد.
نورافشانی و مراسم ویژه تحویل سال نو در مجموعه جهانی تخت جمشید در محدوده شهرستان مرودشت نیز برگزار شد.
برنامه های هنری و فرهنگی متنوعی از جمله نورپردازی، موسیقی محلی، سنتی و پاپ،شعرخوانی و طنزپردازی به هنگام تحویل سال نو برای بازدیدکنندگان تخت جمشید اجرا شد.
تلاوت قرآن کریم و دعای تحویل سال و نیز پخش سرود ملی کشورمان اجرا شد. تلاوت دعای فرج ، صلوات خاصه امام رضا علیه السلام و مولودی خوانی هم از برنامه های تحویل سال در تخت جمشید بود.
به گفته سید موید محسن نژاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، در طول ایام نوروز برنامه های ویژه مهمانان نوروز با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی از جمله معاونت هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری شیراز و دیگر نهادها اجرا خواهد شد.

 لحظه های سال تحویل در چند استان ایران ( در سه چهار سال گذشته)

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

تبریک نوروز از سوی برخی از شخصیت های سرشناس سیاسی جهان به مردمان ایران و هم فرهنگ با ایران

Read Next

جشن نوروز 1401 در حافظیه ، بیشتر از همه ی سال های گذشته