بیانیه جبهه ملی ایران- خارج از کشور : کنفرانس محیط زیست در شهر گلاسکو بریتانیا – گرمایش کره زمین

کنفرانس گلاسکو با هدف جلوگیری از گرم شدن کره زمین با شرکت رهبران و یا نمایندگان اکثریت کشورهای جهان در اکتبر- نوامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. کشورهای درحال توسعه از کشورهای صنعتی که عمدتاً درتولید کازهای گلخانه ای و گرمایش زمین موثر هستند خواستند که به وعده های مالی خود برای مبارزه با افزایش گازهای دی اکسید کربن و متان در جو زمین عمل کنند . ایران جزو ۱۰ کشوری است که بیشترین سهم را در ایجاد گرمایش زمین  داشته و در کنفرانس پاریس هم شرکت نمود ومعاهده مبارزه با گرمایش زمین را امضا ، اما شورای نگهبان به بهانه تحریم ها از تایید ان خودداری کرد . در کنفرانس گلاسکو بدلیل اهمیت حیاتی جلوگیری از گرمایش زمین که میتواند باعث نابودی کره زمین شود، سران بیش از ۱۰۰کشور جهان شرکت داشتند، اما رئیس جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی، به علت عضویت در هیات مرگ سال ۱۳۶۷ تهران و نگرانی از بازداشت، از شرکت در این کنفرانس خودداری کرد، و به شرکت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، آنهم چند روز پس از شروع کنفرانس بسنده کردند.

در همایش اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد وعده های زیادی برای مقابله با گرمایش زمین از جانب کشور های بزرگ تولید کننده گازهای گلخانه ای داده شد، اما اقدام موثری به عمل نیامد . در کنفرانس پاریس قرار بر این بود که کشورهای صنعتی ۱۰۰ میلیارد دلار برای مبارزه با انتشار کربن و گرم شدن زمین به کشورهای درحال توسعه اختصاص دهند،  . این در حالی است که کشورهای توسعه نیافته با جمعیتی در حدود یک میلیارد نفر نقش چندانی در آلودن  محیط زیست و تولید گازهای مربوط به آن ندارند

در کنفرانس گلاسکو ، کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، استرالیا ، ژاپن، امریکا و انگلستان وعده دادند که مبالغ قابل ملاحظه ای را برای مبارزه با گرمایش زمین اختصاص دهند. برای مثال دولت بریتانیا که میزبان نشست گلاسکو بود اعلام کرد که حدود ۱۲ میلیارد دلار از بودجه عمومی کشورهای عضو پروژه برای حفاظت از جنگل‌ها هزینه خواهد شد. علاوه بر آن حدود هفت میلیارد و دویست میلیون دلار نیز سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. مهمتر آنکه بمیظور جلوگیری از  سرمایه‌گذاری‌ها و سوبسیدهای سوخت فسیلی و ایجاد پروژه‌های جدید در این زمینه، طرح توازن خلاق

لازم است تأکید شود

ایران در گیر بحران گسترده محیط زیست است، از جمله کم ابی ، خشکسالی، فروکش زمین، الودگی و رشد جمعیت شهرها، جنگل زدائی و تخلیه روستاها. یادآور میشویم ایران میتواند از انرژی خورشیدی که در کشور بوفور وجود دارد بهره گرفته واز آن برای جایگزین گازهای آلوده کننده محیطه زیست استفاده  کند. باعث تأسف است که جمهوری اسلامی، مردم ایران را آن چنان گرفتار مشکلات معیشتی نموده است که کسی اساساً قادر نیست دنبال مسائلی از قبیل محیط زیست رود، و برخی از رهبران اصول گرای رژیم هم اصولاً منکر گرمایش زمین هستند.

جبهه ملی ایران – خارج از کشور بر این باور است که نمیتوان هیچ انتظاری از جمهوری اسلامی داشت کوچکترین اقدامی پیرامون مبارزه با گرمایش زمین به عمل اورد و تا این رژیم دیکتاتوری مذهبی در کشور حاکم است، فساد و فقر و تنگ دستی در ایران روز بروز افزایش خواهد یافت و مردم فقیر ایران فرصت نخواهند داشت برای جلوگیری از بحران گسترده محیط زیست اقدام مؤثری انجام دهند.

جبهه ملی ایران – خارج از کشور

9 نوامبر 2021 برابر با 18 ابان 1400

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کامبیز درم بخش،طراح و کارتونیست نام آور ایرانی درگذشت

Read Next

دکتر سیروس آموزگار، ایراندوستی اندیشمند از میان ما رفتند