تکلیف چین روشن است اما چرا عربستان سعودی از جنبش انقلابی مردم ایران نمی گوید

برگرفته از فیس بوک

درآخرین روز سفر رئیس‌ جمهور چین به عربستان سعودی، روز جمعه، ۱۸ آذر، پس از دیدار شی جین‌پینگ رئیس‌ جمهور چین با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض منتشر شد، دو کشور از جمهوری اسلامی همچنین خواستند « به منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و نیز «اصول حسن همجواری» احترام بگذارد. .

در بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی همچنین تاکید شده به اهمیت تعهد شب ه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی به آتش بس حوثی‌ها و تلاش برای برقراری صلح در یمن..

این توافق پکن و ریاض و امضای ده ها توافق همکاری دیگر بین این دو کشور،  در حالی است که در سال‌های اخیر حکومت اسلامی با اعطای امتیازات گسترده ای از ثروت های مردما ن ایران به چین و روسیه، تلاش کرده که این دو کشور را در عرصه‌های بین‌المللی با خود همسو کند.

تنها موضوعی که چین و عربستان درباره اش سخنی نگفته اند، جنبش اخیر انقلابی مردمان ایران است. و این شایعه را تقویت می کند که: «عربستان با این که می خواهد «جمهوری اسلامی» در ایران فرو پاشد اما علاقه ای ندارد که به جایش حکومتی سکولار و قدرتمند بنشیند؛ زیرا مایل نیست چون دوران شاه عربستان در جایگاهی ضعیف تر از ایران قرار گیرد».

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

ماموران حکومت اسلامی به شکلی عمدی، به چهره و پستان و اندام تناسلی زنان شلیک می کنند

Read Next

گفتگوی فرداد فرحزادی با مهدی مهدوی آزاد و حسین علیزاده درباره متوسل شدن جمهوری اسلامی به ونزوئلا برای پناه دادن مقامات حکومتی پس از سقوط