مناره های تاریخی ابرکوه در آستانه ی فرو افتادن هستند

به گفته «حمید مشتاقیان» ريیس میراث فرهنگی خطر فرو افتادن مناره های تاریخی ابرکوه هر روز بیشتر می شود. مشتاقیان به خبرنگاران گفته است که «باوجود اخذ مصوبه شورای ترافیک شهرستان ابرکوه مبنی بر مسدود سازی خیابان نظامیه، این عملیات تا کنون انجام نشده است.» او همچنین تاکید کرده که: ارتعاشات صوتی و لزش های ناشی از حرکت وسایل نقلیه این خطر را تشدید می کند و اگر هر چه زودتر عبور و مروز از خیابان نظامیه قطع نشود، فرو ریختن مناره ها حتمی است.

کار شناسان معتقدند که فرو ریختن این مناره های تاریخی ، علاوه بر نابودی عابرینی که هر روزه از خیابان نظامیه عبور می کنند،  این دو اثر تاریخی را هم که بیش از هفتصد سال از عمرشان می گذرد، با خاک یکسان خواهد کرد.

آن چه که به نام مناره ابرکوه شناخته می شود بخشی زیبا از مجموعه ی مدرسه و بازار و مسجد «نظامیه» است که در سال 697 خورشیدی ساخته شده است. سازنده ی این بنا شخصی به نام «نظام الملک ابرقویی» بود.

مناره های بلند ابرکوه از سراسر شهر دیده می شوند. مناره ها با آجر و کاشی هایی فیروزه ای رنگ پوشیده شده است که طی سه چهار دهه اخیر به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی حکومت اسلامی بسیاری شان شکسته و فرو ریخته اند.

این اثر تاریخی در مرداد سال 1312 خورشیدی (دوران رضاشاه) در فهرست میراث ملی ایرانیان به ثبت رسیده است و تا زمان انقلاب، به نسبت زمانی که از آن گذشته بود سرپا و  سلامت به نظر می رسید.

 شهرام صداقت ـ تهران

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

میراث فرهنگی و طبیعی ایران در دوران جمهوری اسلامی

Read Next

Sassanian Elite Cavalry