نور پهلوی:تلاش دولت بایدن برای راضی کردن جمهوری اسلامی سیلی به صورت مردم ایران است

نشریه «اسپکتیتور» در مقاله‌ای با عنوان «آیا بایدن اشتباهات اوباما را در قبال ایران تکرار خواهد کرد؟» نوشت که به نظر می‌رسد دولت بایدن این روزها در تمام جبهه‌های دیپلماتیک در حال تلاش است؛ از تلاش برای ذوب کردن یخ روابط آمریکا و چین گرفته تا رسیدن به توافق احیای برجام با جمهوری اسلامی ایران. 

اسپکتیتور نوشت، با اینکه جزئیات چندانی از توافق احیای برجام مشخص نیست، آنچه گزارش‌های نشریاتی چون وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌تایمز به دست می‌دهد، طرحی که کاخ سفید در سر می‌پروراند «زیبا نیست». این نشریه می‌نویسد که توافق احیای برجام کاملا به نفع جمهوری اسلامی ایران است؛ آن هم در زمانی که رژیم تهران با مشکلات اقتصادی و اعتراضات مردمی گسترده علیه حکومت مواجه است. 

این نشریه با اشاره به حمایت نظامی تهران از جنگ روسیه در اوکراین و ارائه پهپاد و موشک به مسکو، ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکایی و حمل‌ونقل نفت و نقض تحریم‌ها، نوشت که احیای برجام و اجرای آن، حتی اگر واشنگتن حاضر به لغو تحریم‌ها نباشد، در زمانی که تهران همواره تحریم‌ها را نقض کرده است، فقط به معنی دسترسی رژیم حاکم بر ایران به پول نقد است، و می‌افزاید که این پول «صرف فعالیت‌های شرورانه‌ای خواهد شد که اغلب جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد». 

اسپکتیتور در این مقاله از جمله با شاهدخت نور پهلوی، دختر شاهزاده رضا پهلوی، گفت‌وگو کرده است. نوه محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، به این نشریه می‌گوید: «جمهوری اسلامی ثابت کرده است که هر وقت پولی آزاد می‌شود، به دست مردم ایران نمی‌رسد، بلکه آن را صرف حمایت مالی از تروریسم و ​​تقویت بقا و حفظ قدرت خود می‌کند.»

نور پهلوی تاکید کرد: «تلاش‌های دولت بایدن برای راضی کردن جمهوری اسلامی، سیلی به صورت مردم ایران است که رژیم دهه‌ها بی‌رحمانه آن‌ها را سرکوب کرده است. این نشان می‌دهد که وعده‌های انتخاباتی او در قرار دادن حقوق بشر و دموکراسی در مرکز سیاست خارجی‌ دولتش، یکسره حرف بود.»

شاهدخت نور پهلوی گفت: «این رژیم ثابت کرده است که نمی‌توان به پایبندی‌اش به توافقنامه‌ها اطمینان کرد و کارشناسان می‌گویند که توافق‌ها، حتی توانایی رژیم تهران را در تولید سلاح هسته‌ای هم به تاخیر نمی‌اندازند.» 

نور پهلوی درباره امضای توافق میان واشنگتن و تهران می‌گوید: «این اقدام، فقط به یک رژیم تروریستی و فعالیت‌های تروریستی‌اش کمک مالی می‌کند و این پیام را می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از هر چیزی بگریزد؛ حتی از کشتار جمعی جوانان خود.»

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره تلاش دولت بایدن برای معامله به جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است که برخی از آنها مانند آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در عراق به نتیجه هم رسیده است. وال‌استریت ژورنال هم اخیرا گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر به بالاترین سطح در پنج سال اخیر رسیده است که نشان‌دهنده چشم‌پوشی دولت بایدن بر تحریم‌های نفتی ایران است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

احمدرضا احمدی آغازگر شعر موج نو، و یکی از قله های شعر نوی ایران، درگذشت

Read Next

بسیاری از توراپراتورهای خارجی، ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج کرده‌اند