پاسخ شمس الدین دارابی، به پرسش بنیاد میراث پاسارگاد، در ارتباط با خانگی کردن نوروز

 

 

با توجه به روایت ها و اسناد تاریخی موجود «نوروز» یکی از جشن های بزرگ ایران و مردم ایران بوده است و در ادوار مختلف کشور مورد هجوم قبایل و یا اشغالگرانی قدرتمند قرار گرفت، اما «نوروز» تا به امروز همچنان باپرجاست و ایرانیان دل در گرو  این جشن باستانی دارند.

در سال 57 حکومتی مرتجع با فریب مردم بر ایران حاکم شد که تا به امروز شاهد ویرانی های یسیاری خصوصا ویرانی فرهنگی از امکان تاریخی گرفته تا دست بکار شدن برای ویرانی هویت و تاریخ ایران را شاهد هستیم

خمینی و امروز خامنه ای ایرانیت را دشمن خودشان دانسته و با تاکید بر اسلامیت سعی در از بین بردن فرهنگ و اعیاد باستانی این سرزمین و همچنین بناهای کهن دارند. حتی خامنه ای در یک سخنرانی از مردم خواست که دیگر نگوید «نوروز باستانی» چون سال نو هست و همین!

این حکومت با ترویج خرافات مردم را به اندوه و زاری می خواند و خواهان پاک شدن حافظه ها از جشن هایی هستند که دعوت به نو شدن، شادی، مهر و دوستی دارد.

و این کار با تبعض و اختلاف بین مردم و تاریخ زدایی و دادن هویت مذهبی جدید در حال انجام است همچنین شاهد هستیم بودجه های چند هزار میلیاردی برای ساخت مساجد و مکان های مذهبی و امام زاده ها هزینه می شود این در حالی است که اماکن تاریخی و باستانی به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی عمدی دچار فرسودگی و تخریب شده اند.

امروز بر همه ما لازم است علاوه بر کمک در حفظ بناهای تاریخی کشورمان، این جشن ها، خصوصا «نوروز باستانی» را هرچه به شکوه تر، جدا از یک جشن شخصی و خانگی پاس داشته و نسبت به ترویج آن قدم برداریم چرا که این جشن باستانی جز جدایی ناپذیر و هویت ایرانیان است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

پاسخ دکتر سیاوش عبقری، به پرسش بنیادمیراث پاسارگاد، در ارتباط با خانگی کردن نوروز

Read Next

پاسخ بهداد جاودان به بنیاد میراث پاسارگاد، در ارتباط با خانگی کردن نوروز