کشف معابری زیرزمینی از دوران ساسانیان در عراق

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق*، باستان‌شناسان در استان دیاله در شرق عراق در بررسی‌های باستان‌شناسی خود به معابری زیرزمینی برخورده‌اند که به نظر می‌رسد راه‌های مخفی منتهی به کاخی از دوران ساسانیان باشد..

باستان‌شناسان برآورد می‌کنند که این شهر یافت شده در محدوده شهر مقدادیه در شمال‌ شرقی استان دیاله و بیش از ۱۴۰۰ سال پیش بنا شده و بارها مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گرفته‌ است.

بر اساس برآورد باستان‌شناسان این شهر، احتمالا اقامتگاه تابستانی خسرو پرویز، پادشاه ساسانی، بود.

 

احمد عبدالجبار خمس، سرپرست باستان‌شناسان دیاله می‌گوید که یافته‌ها حاکی از آن است که «این شهر مرکز اقتصادی و نظامی مهمی بوده است و از آن جا که در ساخت بنای آن خشت، شیر، و گل به کار رفته است احتمالا مرکز اقامت شاهزادگان و خاندان سلطنتی بوده است.

زندگی در این شهر ظاهرا بعداز حمله اعراب هم ادامه داشته، اما محوطه درونی کاخ مورد دستیازی قرار نگرفته و حتی مسجدی که بنا شده بیرون عمارت ملکی ساخته شده است.

تصویربرداری ماهواره‌ای در کنار بررسی‌ها در این مکان یک سال تمام طول کشیده است و نشان می دهد که این مکان احتمالا یکی از مکان‌های جلوس پادشاه ساسانی است  که دارای سرسراهای وسیعی برای پذیرایی میهمانان و یا دیدار کننندگان بوده است.

*https://www.ina.iq/157901–.html

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

شاهزاده رضا پهلوی: سخنی با هم میهنان در سراسر جهان

Read Next

اعتراض دانشجویان دانشگاه های مختلف سراسر ایران به آزار و ارعاب مسئولین حراست