نامه ۲۲۸ نویسنده و هنرمند ایرانی در اعتراض به تخریب آثار فرهنگی

 

چقدر خوب که دوباره و پس از چندین سال سکوت، برخی از فرهنگ دوستان ایران نسبت به ویرانی های میراث های فرهنگی و تاریخی ایران صدا به اعتراض بلند کردند

به گزارش خبرگزاری ایسنا بیش از ۲۲۰ هنرمند و چهره فرهنگی در ایران به تخریب آثار تاریخی به خصوص در شیراز اعتراض کرده اند و خواستار توقف آن شده اند.

نویسندگان نامه گفته‌اند: “سال‌هاست سیاست کلان و تلاش کشورداران، فروریختن ستون‌های فرهنگی ایران است و از اخته‌کردن زبان پارسی و اقوام گرفته تا فربه‌کردن دستگاه سانسور، از حذف شاعران و نویسندگان دگراندیش از کتاب‌ها تا کشتن و زندانی‌کردن آنان، از برگزاری جشنواره‌ها و دادن جایزه‌ها تا دگرگون‌کردن ریخت‌بوم شهرها و روستاها، همگی ابزارهای این فروپاشی‌اند”.

کیهان کلهر، نادر مشایخی، حسین علیزاده، شهریار مندنی‌پور، ابوتراب خسروی، طیبه گوهری، طناز لایق، شیرین لک و علی باباچاهی از جمله نویسندگان این نامه هستند.

این نامه از نظر لحن آن خطاب به مقام های جمهوری اسلامی ایران، کم سابقه است و محتوایی انتقادی درباره سیاست‌های فرهنگی حاکم بر ایران دارد.

در این نامه هشدار داده شده که “خانه‌های تاریخی شیراز و کشور، از عناصر فرهنگی ایران‌اند. نگذارید که بکوبند و بسوزانند”.

نویسندگان نامه می گویند “پس از فروپاشی بهمن پنجاه و هفت، نصرت‌الله امینی استاندار فارس در نطقی رادیویی اعلام کرد که مگر از روی جنازهٔ من رد شوید تا تخت‌جمشید را ویران کنید. اکنون استاندار فارس (محمدهادی) ایمانیه، خود از کسانی است که کمر به ویرانی آثار تاریخی بسته‌اند”.

چهره های فرهنگی و هنری ایران در این نامه گفته اند “مدت‌هاست بیل‌های مکانیکی و لودرها و کامیون‌ها، صدا بر خشت و گل بلند کرده‌اند و میراث تاریخ فرهنگی شیراز را می‌خراشند و می‌بلعند”.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کشورهای دموکراتیک جهان پشتیبان مراسم چهارشنبه سوری ـ ویدئو

Read Next

پرسش بنیاد میراث پاسارگاد از برخی شخصیت های فرهنگی و اجتماعی: برای این که اجازه ندهیم نوروز و جشن های ملی ایرانی مان را خانگی کنند؛ چه باید کرد ؟