سازمان ملل روند گرمایش زمین را وضعیت قرمز و فاجعه‌بار اعلام کرد

 

سازمان ملل با انتشار گزارشی نسبت به گرم شدن فاجعه‌بار کره زمین هشدار داد و اعلام کرد انسان‌ها بدون شک در بروز این فاجعه نقش اصلی را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش که از سوی هیات بینا‌دولتی سازمان ملل در تغییرات اقلیمی تهیه و منتشر شده، همین حالا سطح گازهای گلخانه‌ای در فضا به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند ایجاد اختلال آب و هوایی را تا دهه‌ها یا حتی قرن‌ها تضمین کند.

این علاوه بر امواج گرمایی مرگبار، طوفان‌های شدید و دیگر شرایط شدید جوی است که هم‌اکنون در حال وقوع است و احتمالا شدیدتر خواهد شد.

در این گزارش آمده افزایش ۱/۵ درجه‌ سانتیگراد دما ‌آستانه فاجعه‌باری است که رهبران جهان متعهد شدند در فاصله ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۵ از آن جلوگیری کنند اما گزارش جدید نشان می‌دهد این فرصت تا ۲۰۴۰ وجود دارد

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدارهای این گزارش را اعلام «وضعیت قرمز برای بشر» خواند و خواستار پایان استفاده از زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی بسیار آلوده کننده شد

گوترش در بیانیه‌ای گفت این گزارش باید زنگ خطری برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی تا پیش از نابودی از سیاره ما باشد.

این گزارش سه ماه پیش از برگزاری یک کنفرانس بزرگ زیست‌محیطی به نام سی او پی ۲۶ (COP26)، که قرار است در گلاسکو اسکاتلند برگزار شود، منتشر شده است. در این کنفرانس فشار زیادی بر کشورها برای اتخاذ سیاست‌های بلندپروازانه‌تر و تخصیص منابع مالی بیشتر در جهت کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی وارد خواهد شد.

این گزارش با تکیه بر بیش از ۱۴ هزار مطالعه علمی، جامع‌ترین و کامل‌ترین گزارشی است که تا کنون در زمینه به تصویر کشیدن چگونگی تغییرات آب و هوایی و آنچه که پیش روی ماست، منتشر شده است.

. 2021  مرداد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

سه تن از عشایر شجاع منطقه فیروزکوه، به دلیل بی توجهی مسئولین، جان شان را برای نجات بخشی هایی از میراث طبیعی ایرانزمین از دست دادند

Read Next

اگر آیت الله ها بگذارند، امسال عملیات خشونت بار گل مالیدن به سر و تن و قمه زدن کودکان خردسال انجام نخواهد شد